Gabloty ekspozycyjne dla dzieł sztuki.
Żadne muzeum na świecie nie istniało by bez eksponatów i tak naprawdę o sile danego muzeum decydują właśnie same dzieła sztuki. Współczesny świat pozwala nam na oglądanie najwspanialszych zabytków naszej cywilizacji właśnie pod zadaszeniem świątyń sztuki jakim są muzea. Właśnie dla ekspozycji, zabezpieczenia i konserwacji dział sztuki powstały gabloty, które wykonane są z prostych materiałów jak szkło czy stal tworząc nie przekraczającą barierę miedzy historią a człowiekiem. Gabloty swą historie zawdzięczają witryną sklepowym, które miały coś eksponować ale zarazem chronić.
Proces projektowy witryn muzealnych jest bardzo skomplikowany i pracochłonny.
Wpływ na to ma kilka czynników:
-materiał z jakiego wykonany jest eksponat
-temperatura w jakiej może przebywać eksponat
-dobór komory klimatycznej w której przebywa eksponat
-stopień natężenia światła który może padać na eksponat
-wartość przedmiotu uzależniona jest od stopnia i skomplikowania zabezpieczeń wewnątrz gabloty
-dobór materiałów wykonania samej gabloty
-dobór odpowiedniego światła ciepłe/zimne, nastrój gabloty
-czynniki konserwatorskie pod dany eksponat
-sposób i rodzaj montażu gabloty w przestrzeni ekspozycyjnej
Należy także pamiętać o tym, iż każdy przedmiot w gablotach musi być zamontowany w taki sposób aby umieszczony w środku był zabezpieczony przed wysunięciem a zarazem który nie uszkodzi eksponatu.
Jedną z najważniejszych spraw podczas procesu projektowego samej gabloty jest posiadanie wiedzy o eksponacie ,sposobie umieszczenia go we wnętrzu jaki sposobie montażu samej gabloty w przestrzeni muzealnej. Aby dobrze zaprojektować gablotę wszystkie te parametry muszą być robione jednocześnie pominiecie któregoś z czynników pociągnie konsekwencje nieodwracalne w przyszłości dla użytkowania gabloty oraz eksponatu znajdującego się we wnętrzu.